Pizza af langtidshævet dej (24 timer) på Kamadoen

Mad lavet på Kamado keramiske griller

Redaktør: JBI

Pizza af langtidshævet dej (24 timer) på Kamadoen

Indlægaf Fred » 20. jan 2010, 11:31

Pizzaen her er lavet af en langtidshævet dej. Dejen har stået udenfor i 24 timer.

Opskrift og lidt mere detaljeret fremstilling kan ses på dette link.: viewtopic.php?f=60&t=926

NB. I aften kommer der et pizza indlæg med en langtidshævet dej, der har "hævet" i 48 timer, opskriften er den samme som på ovenstående link, men blot med 5 g. gær.

Kamadoen er på 300 grader og godt gennemvarm. :-))

Det lidt mørke på bunden er durummel som blot kan børstes af, men det smager på ingen måde grim.
Bunden er utrolig sprød, lækker og meget velsmagende. ::-o:

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Re: Pizza af langtidshævet dej på Kamadoen

Indlægaf JBI » 20. jan 2010, 11:59

Jamen Frederik.. det begynder jo vitterlig at ligne noget nu!!
Dejligt at se du ikke overfylder pizzaen!

Jeg har stadig til gode at smage pizza fra Kamadoen, og jeg må indrømme jeg aldrig har været imponeret over det jeg har smagt (altså lige præcis pizza) som er lavet på alm. griller - ej heller det jeg selv har forsøgt mig med (måske lige udover den gang jeg fyldte JBI-smokeren op med mursten, og tændte bål under :D )
Har man smagt "rigtige" pizzaer som man kun får få steder i Italien, hvor de er bagt i træfyrede stenovne af en pizza akademi uddannet pizza-bager, er det næsten umuligt at kopiere det samme resultat hjemme (selv kineserne ville sikkert have svært ved det ;) )

Jeg glæder mig vildt til at smage dine pizzaer den 20 februar!!! godt du er gået i træning allerede :-))
Jeg syntes i øvrigt det er helt ok med de små sorte områder i bunden, for sådan bliver de også i stenovnen.
Jeg savner dog lidt de "bobler/blæner" der ofte opstår i dejen når den afbages - det må du arbejde lidt med!
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf Fred » 20. jan 2010, 13:07

JBI skrev:Jamen Frederik.. det begynder jo vitterlig at ligne noget nu!!
Dejligt at se du ikke overfylder pizzaen!

Jeg har stadig til gode at smage pizza fra Kamadoen, og jeg må indrømme jeg aldrig har været imponeret over det jeg har smagt (altså lige præcis pizza) som er lavet på alm. griller - ej heller det jeg selv har forsøgt mig med (måske lige udover den gang jeg fyldte JBI-smokeren op med mursten, og tændte bål under :D )
Har man smagt "rigtige" pizzaer som man kun får få steder i Italien, hvor de er bagt i træfyrede stenovne af en pizza akademi uddannet pizza-bager, er det næsten umuligt at kopiere det samme resultat hjemme (selv kineserne ville sikkert have svært ved det ;) )

Jeg glæder mig vildt til at smage dine pizzaer den 20 februar!!! godt du er gået i træning allerede :-))
Jeg syntes i øvrigt det er helt ok med de små sorte områder i bunden, for sådan bliver de også i stenovnen.
Jeg savner dog lidt de "bobler/blæner" der ofte opstår i dejen når den afbages - det må du arbejde lidt med!

Ingen tvivl om, at vi er MEGET MEGET tæt på den "perfekte" pizza her. Den var så sprød, lækker og velsmagende og jeg glæder mig helt vild til den 20 feb. hvor vore kære medlemmer får mulighed for at smage på Kamadoens fortrindelige egenskaber.
GK's medlemmer vil på dagen være smagsdommer over noget, som ALLE har mulighed for at lave derhjemme.
Vi må erkende, at Kamadoens egenskaber er unikke pga. keramikken, en keramik som kan sammenlignes med en gl. stenovn. Vi ser jo også i dag, at flere og flere bagerier får installeret disse ovne igen, dog i lidt mere moderne form, men netop fordi folk har fået øjnene op for det lækre og velsmagende brød.

Mht. de "bobler" du så gerne vil have, kan jeg jo - desværre, kun give dig ret - de smager altså godt ::-o: og der var faktisk adskellige i denne pizza, som dog godt kan være svær, at se på foto. :-))

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf aaroe » 20. jan 2010, 13:33

Det ser super lækkert ud Fred :) Ser frem til d. 20 i næste måned.
Det er svært at sætte en finger på noget, men hvis jeg skal, så synes jeg næsten at den er "for flot" - specielt rundt i kanten :) - en pizza må gerne være en smule rustik efter min mening :D
aaroe
Klubmedlem
Klubmedlem

GNV Region: Region Midt

Indlægaf JBI » 20. jan 2010, 14:02

aaroe skrev:en pizza må gerne være en smule rustik efter min mening :D

Lige mine ord - jeg turde bare ikke skrive det :D
Ej, nu kender jeg jo Fred ret godt, og jeg kan fortælle at alle de gange han har været her og lave noget har jeg næsten mistænkt ham for at være en robot lignende tingest... :?
Om det så er en kagemand vi laver, er benene f.eks nøjagtig lige lange.. ingen halteri her.
Men når man så selv står og efterligner det en uges tid senere, ligner kagemanden nærmere et monster .-C
Jeg tror det er svært for Fred at lave bevidste unøjagtigheder i hans bagværk.. måske skulle vi hælde 1/2 flaske cognac på ham den 20 inden han former pizza dejen :D
Ellers må vi bare stå og skubbe lidt til ham.
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf mtl » 20. jan 2010, 14:23

JBI skrev:
aaroe skrev: måske skulle vi hælde 1/2 flaske cognac på ham den 20 inden han former pizza dejen :D

Visse Vasse, den ½ flaske vil bare skærpe han blk for detaljerne LOOOOL

ser forband***** lækkert ud, glæder mig til at se resultaterne den 20 og ikke mindst at få lov til at kigge nærmere på de nye grills
HUSK !!!! det er ikke kunst at overleve, det er en kunst at leve

Michael

grillsamling: alt for meget hvis du spørger min kone LOOOL (hvad ved hun om det ;-) )
Brugeravatar
mtl
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Midtfyn (ringe)
GNV Region: Fyn - Region Syddanm

Indlægaf Fred » 20. jan 2010, 14:29

aaroe skrev:Det ser super lækkert ud Fred :) Ser frem til d. 20 i næste måned.
Det er svært at sætte en finger på noget, men hvis jeg skal, så synes jeg næsten at den er "for flot" - specielt rundt i kanten :) - en pizza må gerne være en smule rustik efter min mening :D

Du har jo fuldstændig ret mht. det rustikke - desværre er det svær at se på billederne, men prøv at kigge godt på billederne for "overfladen" på pizzaen er faktisk rustik og giver en fantastisk følelse i munden. ::-o:

På pizzaen har jeg brugt alm. durum, men vil forsøge at få fat i grov durum til den 20 feb. :-v da det er ideel til pizza. :)

NB. Aftenens udgave vil blive lavet lidt aflang. .-)

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf Lennie » 20. jan 2010, 15:43

Nu skal I altså være søde ved min Fred. Han kan jo ikke gøre for, at det gamle håndværk sidder i fingrene, så han ikke kan lave sådan noget kløjs, som vi andre sommetider må nøjes med :lol: :lol:

Nu er det jo helle ikke kun udseendet det kommer an på ..... men SMAGEN! Håber bestemt også at jeg kan få arrangeret det, så jeg kan være med den 20. og få smag for sagen :D
Hilsen
Åse
Brugeravatar
Lennie
Grillklub medlem
Grillklub medlem

Geografisk sted: Dronninglund, Nordjylland
GNV Region: Region Nordjylland

Indlægaf aaroe » 20. jan 2010, 16:17

JBI skrev:
aaroe skrev:en pizza må gerne være en smule rustik efter min mening :D

Lige mine ord - jeg turde bare ikke skrive det :D
Ej, nu kender jeg jo Fred ret godt, og jeg kan fortælle at alle de gange han har været her og lave noget har jeg næsten mistænkt ham for at være en robot lignende tingest... :?
Om det så er en kagemand vi laver, er benene f.eks nøjagtig lige lange.. ingen halteri her.
Men når man så selv står og efterligner det en uges tid senere, ligner kagemanden nærmere et monster .-C
Jeg tror det er svært for Fred at lave bevidste unøjagtigheder i hans bagværk.. måske skulle vi hælde 1/2 flaske cognac på ham den 20 inden han former pizza dejen :D

Hehe... Ja, jeg tænker også over det hver gang jeg ser noget af Freds bagværk, om det så er boller eller pizza :)

Fred skrev:På pizzaen har jeg brugt alm. durum, men vil forsøge at få fat i grov durum til den 20 feb. da det er ideel til pizza.

Ja...! En grov-dej kunne være helt kanon. Jeg ærger mig tit over at købe-pizza altid er lavet på hvedemel. Det kunne være spændende med en grov pizza, om ikke andet, så for at få en sundere alternativ :)
aaroe
Klubmedlem
Klubmedlem

GNV Region: Region Midt

Indlægaf orvis » 20. jan 2010, 16:28

jeg er også nødt til at kommentere på freds bagværk, om så det er pizza eller andet godt, det ser altid fantastik ud!
selv kunsten ar lave en rund pizza mester han.
når jeg laver en pizza starter det altid godt: den er flot rund men på forunderligvis forandre den sig under udrulning til at blive en kopi af en af de danske øer :twisted:
men jeg bruger det posetivt: under spisning kan jeg jo så lære ungerne geografi!
Mvh
Orvis!
orvis
Klubmedlem
Klubmedlem

Næste

Tilbage til Mad lavet på Kamado grillen