Svinekrone #2

Her kan du poste et indlæg om mad eller pizza lavet i stenovn

Redaktør: Administrator

Svinekrone #2

Indlægaf JBI » 27. maj 2012, 05:48

Svinekrone fyldt med æble-løg-rabarber-kompot.
Svinekrone har jeg efterhånden lavet mange gange, og det er faktisk ret nemt og hurtigt at skære en svinekam til på denne måde.
(søg på svinekrone i søgefeltet øverst til højre hvis du vil se fremgangsmåden)

Her er den skåret til og holdes sammen med en bommuldssnor:

Stilles på en støbejernspande eller andet egnet, og ind i stenovnen:

Luk lågen fortil, men lad spjældet i skorstenen stå næsten helt åben.
Imens den hygger sig i stenovnen blev der dækket op:

Man kan enten sætte et trådløst termometer i stegen, eller en gang imellem måle med et indstikstermometer.
Drejes et par gange undervejs så den får samme farve hele vejen rundt:

Da det ikke lige er vejr til brun sovs mv. serverede vi den med et let kartoffelsat af nye kartofler og en grøn salat.
Velbekomme...

God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Re: Fyldt svin i stenovn

Indlægaf Husum » 27. maj 2012, 07:12

Den ser godt nok utrolig lækker ud. Ganske inspirerende.
- Husum -

Cadac Meridian 3 - ProQ Excel Smoker - Offset Smoker - Weber Compact 57 - Weber Smokey Joe - Weber Q100 - Cobb - iGrill - Sous Vide Supreme Demi
Brugeravatar
Husum
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ulstrup
GNV Region: Østjylland

Indlægaf oleandersen » 27. maj 2012, 19:39

Det ser sgu godt ud...
oleandersen
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf John.N » 27. maj 2012, 19:51

Det ser fantastisk ud det der JBI
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ deltager i BBQ konkurrencer i Europa og vi kan følges følgene steder:

Old Truckers BBQ Hjemmeside
Old Truckers BBQ Facebook
Old Truckers BBQ Instagram
Old Truckers BBQ Twitter
John.N
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: fårevejle

Re: Svinekrone #2

Indlægaf JBI » 27. nov 2012, 17:11

Nu er det jo snart sæson for julefrokoster og julemad, så jeg fik lige lyst til at hive denne frem fra gemmeren hvis man tør at lave en alternativ flæskesteg :-))
Denne er lavet i stenovn, men kan sagtens laves i grillen med et lige så godt resultat.
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf 9900 » 27. nov 2012, 17:17

Det ser bare så fantastisk ud, er der ikke godt nok en "how to do" tråd her på siden.
9900
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf JBI » 27. nov 2012, 17:50

Jo da, lige her viser jeg det og hvis du er i tvivl om noget spørger du bare løs viewtopic.php?f=10&t=1701&p=16972
Finder nogen på noget andet spændende fyld til midten hører jeg gerne om dette!
Nb. denne er lavet af "kun" én kamstag, den jeg linker til er lavet af 2 stege der er "syet" sammen (nok til 12 personer)
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf The Smoker » 1. dec 2012, 15:35

Hej Jan
Den svinekrone ser da fantaskisk smart og velsmagende ud :D Jeg har besluttet mig for at gøre forsøget til nogle gæster her i næste uge. Jeg troede det kunne lade sig gøre at nøjes med en flæskesteg men så skal den ihvertfald have en gevaldig længde :lol: Så nu købte jeg så to og syer dem sammen. Men lige et par spørgsmål. Den skal vel grilles ved ca 200 grader eller :?: - og hvad tror du så grill-stegetiden ca bliver :?: - og vi er enige om at mosen kommes i som fyld fra grill-start-tid :!: :!: :roll:
Med innovativ grill-hilsen
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Østvendsyssel

Indlægaf JBI » 2. dec 2012, 07:29

Hehe.. ja, der skal bruges mindst én hel kamsteg for at lave en flot krone, og der skal beskæres en del for at den lukker pænt sammen.
Det afskårne skal bare en tur gennem kødhakkeren og proppes i en medistertarm eller til luksus frikadeller :-))

200 grader er helt fint, men du kan også med fordel lave den ved lidt lavere temp og længere tid.
ved 200 grader skal du regne med ca. 2 timer, men mål efter med et stegetermometer. Den skal måle ca. 65 grader det tykkeste sted.

Jeg kommer altid fyldet i fra starten, men det afhænger også af hvad du finder på at komme i.
Bare sørg for det er godt fugtigt, og hæld gerne en slat vand i fadet undervejs så stegen står og sopper i 0,5cm vand.
Skal det være rigtig festligt kan du f.eks 1/2 times tid før den er færdig sætte nogle minitomater (blommetomater) på toppen af benene så der kommer juveler i kronen :-))

Og et godt råd når det nu er første gang du laver det.. de første par gange tager det en del tid at forberede (tilskære) stegen, så gør evt. alt dette forarbejde aftenen forinden så du udelukkende skal koncentrerer dig om at samle den pænt og grille på selve dagen.
God fornøjelse
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf nikodk » 2. dec 2012, 08:40

Den skal da helt sikkert prøves - ser lækkert og forholdsvis enkelt ud
Godt man har en hel svinekam i køleren :-)
nikodk
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Kirke Såby

Næste

Tilbage til Pizza og anden mad i stenovn